Ημερολόγιο

Σεπτέμβριος 2024 Οκτώβριος 2024 Νοέμβριος 2024
Κυ Δε Τρ Τε Πέ Πα Σα
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Παλαιά Φιλαρμονική: Για τον θάνατο του Χρήστου Κουρή

Η Παλαιά Φιλαρμονική για τον θάνατο του Χρήστου Κουρή

Η Διοικητική Επιτροπή της Φιλαρμονικής Εταιρείας Κερκύρας μετά και από έκτακτη συνεδρίασή της σήμερα, 21.9.2024, εκφράζει την βαθύτατη οδύνη της για τον θάνατο του ιατρού καρδιολόγου Χρήστου Κουρή. Ο Χρήστος Κουρής σπούδασε ιατρική στο Πανεπιστήμιο της Ρώμης και υπηρέτησε με σθένος και ύψιστο επαγγελματισμό τον ιατρικό κόσμο της Κέρκυρας για πολλές δεκαετίες. Ο εκλιπών διετέλεσε για πολλά χρόνια μέλος της Δ.Ε. της Φιλαρμονικής Εταιρείας Κερκύρας και μάλιστα από το 2015 έως το 2021 κατείχε τη θέση του Αντιπροέδρου. Από τις θέσεις αυτές διακρίθηκε πάντοτε για την καίρια και άμεση εξυπηρέτηση των σκοπών και των αρχών της Φιλαρμονικής Εταιρείας Κερκύρας, η οποία οφείλει πολλά στον μακαριστό ιατρό Χρήστο Κουρή.


Η Δ.Ε. της Παλαιάς Φιλαρμονικής ως ελάχιστο φόρο τιμής στη μνήμη του εκλιπόντος αποφάσισε:


1) 
να κηρύξει το ίδρυμα σε τριήμερο πένθος από σήμερα Σάββατο, 21.9.2024, έως και την ημέρα της κηδείας του, Δευτέρα 23.9.2024,

2) να κυματίζει κατά τις ως άνω ημέρες μεσίστια η σημαία του ιδρύματος,

3) να παραστεί σύσσωμη η Δ.Ε. και η μπάντα του ιδρύματος στην κηδεία του εκλιπόντος,

4) να παραδοθεί το παρόν ψήφισμα στην οικογένεια του μακαριστού ιατρού Χρήστου Κουρή και να δημοσιευτεί στα ΜΜΕ. 



Αιώνια η μνήμη αυτού και είθε η παρουσία και η εργασία του να αποτελέσουν υπόδειγμα στους συναδέλφους και στο ίδρυμά μας.

Η Δ.Ε. της Φιλαρμονικής Εταιρείας Κερκύρας  

 

leotsakos

 
Παλαιά Φιλαρμονική: Δωρεά ιδιόγραφης παρτιτούρας του Μάντζαρου από απογόνους του Εθνικού Μουσουργού - Δελτίο Τύπου

Παλαιά Φιλαρμονική: Δωρεά ιδιόγραφης παρτιτούρας του Μάντζαρου από απογόνους του Εθνικού Μουσουργού

mantzaros-dorea

 

...


Η Διοικητική Επιτροπή της Φιλαρμονικής Εταιρείας Κερκύρας με ιδιαίτερη χαρά ανακοινώνει, ότι έγινε αποδέκτης δωρεάς ενός ιδιόγραφου μουσικού έργου του Ισόβιου Καλλιτεχνικού Διευθυντή της, Νικόλαου Χαλικιόπουλου Μάντζαρου (1795-1872). Πρόκειται για μια από τις λίγες σωζόμενες εκδοχές του «Sonetto di Messer Francesco Petrarca» (για δύο φωνές και πιάνο). Το σημαντικό τεκμήριο δώρισαν στην Παλαιά Φιλαρμονική οι Κυρίες Φλώρα Μανέττα και Φλώρα Μανέττα-Πολυχρονοπούλου, και προέρχεται από το οικογενειακό τους αρχείο, αφού οι δωρήτριες είναι απόγονοι του Αντωνίου Χαλικιόπουλου Μάντζαρου, εγγονού του Εθνικού Μουσουργού μας και υιού του νομικού Δημητρίου Χαλικιόπουλου Μάντζαρου. Το δωρηθέν έργο, πέρα από τη μουσική και ιστορική αξία του, αποτελεί και ένα απτό δείγμα των αισθητικών αναπροσανατολισμών που χαρακτήρισαν ήδη από το 1826 την ωριμότητα του Μάντζαρου μετά την επαφή του με τον Niccolo Zingarelli, βετεράνο συνθέτη και διευθυντή του Κονσερβατορίου της Νάπολης. Ο Μάντζαρος βεβαίως ουδέποτε σπούδασε στο Κονσερβατόριο της Νάπολης, το οποίο, άλλωστε, απευθυνόμενο σε νέους της μικροαστικής τάξης απαιτούσε πολυετήκαι συνεχή φοίτηση, καθώς και συγκεκριμένο ηλικιακό όριο. Αντιθέτως κατά τα τρία ταξίδια του Μάντζαρου σε όλη την Ιταλία μεταξύ 1819-1824 μαρτυρούνται μόνο σύντομες και ασυνεχείς διαμονές στη Νάπολη. Η πλέον μακρά περίοδος παραμονής του στην πόλη αυτή συνδέεται με το τέταρτο ταξίδι του στην Ιταλία από το χειμώνα του 1825 μέχρι τον Σεπτέμβριο του 1826, οπότε για μερικούς μήνες ήρθε σε συνεχή επαφή με τον Zingarelli. Τότε ο Μάντζαρος ήταν σε ηλικία 30 ετών, είχε ήδη συνθέσει σημαντικά έργα στην Κέρκυρα, είχε πραγματοποιήσει την παρθενική δημόσια εμφάνισή του στο κερκυραϊκό θέατρο ήδη από το 1815, από το 1820 δίδασκε αφιλοκερδώς μουσική και είχε λάβει πλήρη μουσική εκπαίδευση ως συνθέτης αποκλειστικά στην Κέρκυρα ολοκληρώνοντας τις σπουδές του το 1814. Κατά τους μερικούς μήνες που παρέμεινε ο Μάντζαρος με την οικογένειά του στη Νάπολη το 1826 συνδέθηκε φιλικά και ιδιωτικά (όπως ο ίδιος ο Μάντζαρος αναφέρει) με τον Zingarelli, ο οποίος εν τέλει αποδείχθηκε ο μέντοράς του, ειδικά σε ό,τι αφορά την αισθητική επαναπροσέγγιση της αντίστιξης και της φούγκας. Ο Zingarelli, μάλιστα, όχι μόνο ουδέποτε θεώρησε τον Μάντζαρο μαθητευόμενο, αλλά διαβεβαίωνε ότι ο Κερκυραίος μπορούσε να διδάξει όλους τους Ναπολιτάνους μουσικοδιδασκάλους, ειδικά σε σχέση με την αντίστιξη. Αυτός ήταν και ένας από τους πολλούς λόγους, για τους οποίους ο Zingarelli εξέφρασε την επιθυμία ο Μάντζαρος να τον διαδεχθεί στη διεύθυνση του ναπολιτάνικου ωδείου. Την παραπάνω αισθητική αλλαγή της μαντζαρικής ωριμότητας αντικατοπτρίζει και το δωρηθέν έργο στην Παλαιά Φιλαρμονική, αφού σε αυτό ο Μάντζαρος μελοποιεί την εμβληματική για τον ιταλικό κλασικισμό ποίηση του Πετράρχη χρησιμοποιώντας αυστηρές αντιστικτικές τεχνικές. Μάλιστα, παρόμοιες τεχνικές εφάρμοσε και για τις ύστερες μελοποιήσεις του σολωμικού «Ύμνου εις την Ελευθερίαν» και υπό την έννοια αυτή η παρτιτούρα της δωρεάς Μανέττα αποτελεί ένα συνεκτικό κρίκο στο πλαίσιο της μαντζαρικής ωριμότητας. Η Παλαιά Φιλαρμονική, ως ο μόνος μουσικός φορέας της χώρας που δύναται να σεμνύνεται για την άμεση και βιωματική σχέση του με τον Νικόλαο Μάντζαρο, δεν μπορεί παρά να αισθάνεται χαρά, ευγνωμοσύνη και ευθύνη για την τόσο ευγενική δωρεά της οικογένειας Μανέττα. Το ίδρυμά μας, με δεδομένο ότι ο Μάντζαρος μέχρι τον θάνατό του το 1872 υπήρξε κυριολεκτικά ο στυλοβάτης και εμπνευστής του (και άμεσα ή έμμεσα η βάση της γενικότερης μουσικής ανάπτυξης της χώρας), αισθάνεται ότι με τη συγκεκριμένη δωρεά ένα σημαντικό τεκμήριο της ιστορίας του, αλλά και της Κέρκυρας, επιστρέφει στον φυσικό χώρο του. Η ιδιόγραφη παρτιτούρα του εμπνευστή της Παλαιάς Φιλαρμονικής εκτίθεται ήδη στο Μουσείο Μουσικής του ιδρύματός μας, εμπλουτίζοντας τα πάμπολλα τεκμήρια τής για 32 έτη δράσης του Μάντζαρου σε αυτό, καθώς και προσφέροντας την ευκαιρία στους επισκέπτες του να έχουν μια άμεση και βιωματική επαφή με ένα σημαντικό έργο. Πολλές χάριτες και ευχαριστίες οφείλονται στις εξαιρετικές δωρήτριες, το παράδειγμα των οποίων ελπίζουμε να βρει μιμητές, αφού το ίδρυμά μας έχει εδώ και καιρό αποδεδειγμένα την εμπειρία να εγγυηθεί εντός και εκτός Ελλάδος τη βέλτιστη επιστημονική, αρχειακή και μουσειακή προβολή τέτοιων σημαντικών τεκμηρίων.

Η Δ.Ε. της Φιλαρμονικής Εταιρείας Κερκύρας («Παλαιά»)

 
Επιστημονικό Συνέδριο 14-16 Μαρτίου 2025


H μπάντα πνευστών στην Ελλάδα
Ιστορία και Προοπτικές
2ο Επιστημονικό Συνέδριο
Κέρκυρα, 14-16 Μαρτίου 2025

Πρόσκληση για Υποβολή Προτάσεων
 

Το Εργαστήριο Ελληνικής Μουσικής του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου και η Φιλαρμονική Εταιρεία Κερκύρας συνδιοργανώνουν το 2ο Επιστημονικό Συνέδριο με τίτλο Η μπάντα πνευστών στην Ελλάδα. Ιστορία και Προοπτικές, το οποίο πρόκειται να πραγματοποιηθεί στην Κέρκυρα από 14 έως 16 Μαρτίου 2025.

Η πραγματοποίηση το 2019 του 1ου Επιστημονικού Συνεδρίου με τον ίδιο τίτλο υπογράμμισε εμφατικά αφενός τη σημασία του συνόλου της μπάντας πνευστών στη διάδοση της μουσικής (ως πράξης, ως δημιουργίας και ως κοινωνικής δράσης) στον ελλαδικό χώρο, αλλά και την ανάγκη συστηματικής, τεκμηριωμένης και πολύπλευρης ερευνητικής ενασχόλησης με αυτό το φαινόμενο. Άλλωστε, τη σημασία της μπάντας στην Ελλάδα είχε πρώτος υπογραμμίσει ήδη από τη δεκαετία του 1950 ο τρομπετίστας, μουσικολόγος και παλαιός μαθητής της Φιλαρμονικής Εταιρείας Κερκύρας Σπύρος Μοτσενίγος (1911-1970). Μάλιστα, στις προθέσεις του ήταν η συγγραφή ειδικής ιστορικής μελέτης για την μπάντα στην Ελλάδα και για τον λόγο αυτό το ευρισκόμενο στην Εθνική Βιβλιοθήκη Αρχείο του περιέχει εντυπωσιακό αριθμό τεκμηρίων σχετικών με το ζήτημα.

Η Φιλαρμονική Εταιρεία Κερκύρας από την πλευρά της συμπεριέλαβε εξ αρχής στις πολυεπίπεδες δραστηριότητές της και τη λειτουργία μπάντας. Λόγω της αδιάκοπης συναυλιακής και κοινωνικής παρουσίας της εδώ και 185 έτη η μπάντα της Παλαιάς Φιλαρμονικής έδρασε παραδειγματικά ως προς τη διάδοση του συγκεκριμένου μουσικού συνόλου, όχι μόνο στην Κέρκυρα, αλλά και σε άλλες πόλεις των Επτανήσων και της Ελλάδος.

Με βάση τα παραπάνω οι θεματικές του συνεδρίου δεν πρόκειται να περιοριστούν σε ζητήματα που αφορούν στη δράση του συνόλου της μπάντας εντός των ορίων της Κέρκυρας. Αντιθέτως, η συγκεκριμένη επιστημονική διοργάνωση, στηριζόμενη στη δυναμική του συνεδρίου του 2019, προσδοκά να καταστεί εφαλτήριο ευρύτερου και γόνιμου προβληματισμού σχετικά με την τεκμηριωμένη ιστορική αποτίμηση, τη σύγχρονη θέση και τις μελλοντικές προοπτικές της μπάντας στον ελληνικό χώρο.

Στο πλαίσιο αυτό ιδιαίτερη προβολή πρόκειται να δοθεί στα δεδομένα και τις προκλήσεις που διαμορφώθηκαν στον χώρο της μπάντας στην Ελλάδα κατά την πανδημία Covid-19 και μετά από αυτήν, αφού το συγκεκριμένο γεγονός ανέδειξε πλειάδα ζητημάτων διαχείρισης και αναπροσαρμογής στον χώρο των μουσικών συνόλων πνευστών.

Εν σχέσει με την ιστορική αποτύπωση του μπαντιστικού φαινομένου στη χώρα μας, πέρα από τη διαθεματική προσέγγιση, καθώς και την αυτονοήτως προσδοκώμενη αποκάλυψη πρωτογενών πηγών και την πολύπλευρη κριτική αποτίμησή τους, ενθαρρύνεται ιδιαιτέρως και η εμβριθής, αναστοχαστική και συγκροτημένη χρήση του σχετικού με τις μπάντες υλικού που απόκειται στο Μοτσενίγειο Αρχείο της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος.


Με αυτά τα δεδομένα, μερικές προτεινόμενες, και σε καμία περίπτωση δεσμευτικές, θεματικές του συνεδρίου ενδεικτικά είναι οι εξής:

  •  Η μπάντα εντός ή/και εκτός του ελληνικού αστικού χώρου. Ιστορική πορεία.
  •  Η μπάντα στις ελληνικές ένοπλες δυνάμεις. Ιστορική πορεία.
  •  Η μπάντα στο πλαίσιο φιλανθρωπικών και μουσικοεκπαιδευτικών ιδρυμάτων.
  •  Ρεπερτόριο των ελληνικών μπαντών.
  •  Δίκτυα μουσικών και φορέων.
  •  Πρωτότυπα έργα για μπάντα Ελλήνων συνθετών. 
  •  Οργανολογία και οργανοχρησία στις μπάντες . 
  •  Αρχιμουσικοί. Βιογραφίες και προσφορά. 
  •  Η κοινωνική και πολιτισμική διάσταση της δράσης των μπαντών. 
  •  Διάδραση με άλλες μπαντιστικές «παραδόσεις» της Ευρώπης. 
  •  Η σημερινή θέση των μπαντών και η προσφορά τους στις κοινωνίες τους, ιδιαιτέρως στο πλαίσιο της πανδημικής εμπειρίας. 
  •  Φορείς της μπαντιστικής μουσικής. 
  •  Προκλήσεις και προοπτικές της μπαντιστικής μουσικής στην Ελλάδα της κρίσης κατά και μετά την πανδημία Covid-19. 
  •  Παιδαγωγική και εκπαιδευτική προσφορά και νέες μέθοδοι στον χώρο της μπάντας. 
  •  Η συμβολή της μπάντας ως γεωγραφικό-πολιτισμικό τοπόσημο στο οικονομικό-πολιτιστικό προϊόν ενός τόπου (cultural industry). 

 

Το συνέδριο θα πραγματοποιηθεί με φυσική παρουσία και η επίσημη γλώσσα του είναι η ελληνική.


Οι ενδιαφερόμενοι για συμμετοχή στο συνέδριο καλούνται να υποβάλουν σχετικές προτάσεις για εικοσάλεπτες ανακοινώσεις (Περίληψη 250 λέξεων και Βιογραφικό 100 λέξεων). Επίσης, υπάρχει η δυνατότητα υποβολής προτάσεων για θεματικές στρογγυλές τράπεζες των εξήντα λεπτών έκαστη (Περίληψη 450 λέξεων και Βιογραφικά 100 λέξεων).

Η καταληκτική ημερομηνία υποβολής των προτάσεων ορίζεται η 31η Δεκεμβρίου 2024.

Οι προτάσεις πρέπει να έχουν σταλεί μέχρι την παραπάνω ημερομηνία ηλεκτρονικά στο email: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από κακόβουλη χρήση. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε την Javascript για να τη δείτε.

Η επιλογή των προτάσεων και η ανακοίνωση του προγράμματος θα έχουν πραγματοποιηθεί έως την 1 Φεβρουαρίου 2025, οπότε και θα ανακοινωθεί και το τελικό πρόγραμμα.

Προβλέπεται η έκδοση των Πρακτικών του Συνεδρίου από τη Φιλαρμονική Εταιρεία Κερκύρας.

Επιστημονική Επιτροπή
Κώστας Καρδάμης
Σπύρος Προσωπάρης
Γιώργος Σακαλλιέρος
Κώστας Χασιώτης

Οργανωτική Επιτροπή
Σπύρος Παδοβάς
Φωτεινή Αγγέλη
Μαρία Ντούρου
Κώστας Σουέρεφ

...