Ημερολόγιο

Απρίλιος 2018 Μάιος 2018 Ιούνιος 2018
Κυ Δε Τρ Τε Πέ Πα Σα
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
10 Ιουλίου 1865: Ο «Ύμνος των Επτανήσων» καθιερώνεται ως «Εθνικός Ύμνος της Ελλάδος»

Ύμνος εις την Ελευθερίαν: 10.7.1865, 156 χρόνια Εθνικός Ύμνος της Ελλάδας

10 Ιουλίου 1865: Ο «Ύμνος των Επτανήσων» καθιερώνεται ως «Εθνικός Ύμνος της Ελλάδος»

***

Η φετινή επέτειος των 200 ετών από την έναρξη της Ελληνικής  αλιγγενεσίας, καίτοι πραγματοποιείται υπό πρωτοφανείς συνθήκες, έχει προσφέρει και πολλές ευκαιρίες για επαναπροσεγγίσεις δεδομένων συμβόλων. Ένα από τα σύμβολα αυτά που αδιαλείπτως συνοδεύει σταθερά και καθημερινά το σύνολο σχεδόν των τελευταίων 200 ετών είναι μελωδικό. Ο λόγος φυσικά για τον Εθνικό Ύμνο μας, ο οποίος καθιερωμένος μια μέρα σαν και αυτή πριν από 156 χρόνια (1865) είχε ευρύτερη κοινωνική και πατριωτική αποδοχή ήδη από το 1830 (την ώρα που ο απελευθερωτικός αγώνας βρισκόταν σε εξέλιξη και δεν είχε ξεκάθαρη ευόδωση). Ευκαιρία είναι λοιπόν λόγω της πολλαπλής συγκυρίας να γίνει μια σύντομη υπενθύμιση της πορείας του Ύμνου μας και της σημασίας της Παλαιάς Φιλαρμονικής της Κέρκυρας στη
διάδοσή του.

Από την Κέρκυρα στο Πανελλήνιο

Στις 10.7.1865 (28.6.1865 με το παλαιό ημερολόγιο) εκδιδόταν στηνΚέρκυρα βασιλικό διάταγμα, σύμφωνα με το οποίο οριζόταν «ως επίσημον εθνικόν άσμα ο παρά του Μουσικοδιδασκάλου Κυρίου Μαντζάρου τονισθείς Ύμνος εις την Ελευθερίαν του αοιδίμου εθνικού ποιητού Σολωμού». Με αυτή την κάπως στεγνή γλώσσα καθιερωνόταν την ημέρα εκείνη ο νέος (και μέχρι σήμερα γνωστός) Ελληνικός Εθνικός Ύμνος. Το 1865, όμως, η συγκεκριμένη μουσική σύνθεση είχε ήδη πίσω της πολυετή πορεία, η οποία την είχε ήδη καθιερώσει ως το πλέον αναγνωρίσιμο «εθνικό άσμα» στην κοινή συνείδηση των Επτανήσων, αλλά και της κυρίως Ελλάδας.

Ο «Ύμνος εις την Ελευθερίαν» του Διονυσίου Σολωμού δημοσιεύθηκε ως ποιητικό κείμενο στο Μεσολόγγι το 1825, αλλά είχε αρχίζει νωρίτερα να
γίνεται γνωστός, ακόμα και να τραγουδιέται. Τον Δεκέμβριο του 1828 ο Σολωμός έφτασε στην Κέρκυρα, όπου εγκαταστάθηκε μόνιμα μέχρι τον θάνατό του το 1857. Εκεί σχεδόν αμέσως συνδέθηκε στενά με τον Νικόλαο Χαλικιόπουλο Μάντζαρο (1795-1872), τον μόνον άνθρωπο που μπορούσε με ευκολία να διαπεράσει τον παροιμιώδη απομονωτισμό του Σολωμού. Άλλωστε ποίηση και μουσική μπορούσαν εύκολα να βρουν κοινά σημεία επαφής, ειδικά σε μια περίοδο κατά την οποία θεωρούνταν οι «δίδυμες τέχνες».

Ο πρώτος καρπός της άμεσης συνεργασίας τους είχε σχέση με την τρέχουσα πραγματικότητα. Επρόκειτο φυσικά για τη λεγόμενη «πρώτη μελοποίηση» του συνόλου των στίχων του «Ύμνου εις την Ελευθερίαν», η οποία ολοκληρώθηκε μεταξύ 1829 και 1830. Θα ακολουθούσαν και άλλες μελοποιήσεις του ίδιου ποιήματος, αλλά και πλειάδας άλλων ελληνόγλωσσων στιχουργημάτων του Σολωμού, καθώς και πολλών άλλων Ελλήνων ποιητών. Η «πρώτη μελοποίηση» του «Ύμνου» αποτελείται από 24 μέρη, το πρώτο από τα οποία θα καθιερωνόταν αρχικά άτυπα και από το 1865 επίσημα ως «ο ελληνικός ύμνος». Ο Μάντζαρος και ο Σολωμός είδαν στην πρώιμη αυτή μελοποίηση μια πρώτης τάξεως ευκαιρία να διαδώσουν τα πανανθρώπινα μηνύματα της ποίησης. Σε αυτό κεντρικό ρόλο έπαιξε η χρήση της δημοτικής γλώσσας από τον Σολωμό. Εξίσου σημαντικό ρόλο, όμως, είχε και η μουσική του Μάντζαρου, η οποία συνδύαζε στοιχεία της χορωδιακής πρακτικής του λαού των επτανησιακών πόλεων και των μελοδραματικών ακουσμάτων, καθώς και ενθυμήματα των ρεπουμπλικανικών και των πατριωτικών μελωδιών της εποχής. Οι τελευταίες ήταν γενικευμένα διαδεδομένες σε όλη την Ευρώπη, η οποία μετά την Γαλλική Επανάσταση κόχλαζε. Ειδικά κατά την περίοδο της Ελληνικής Επανάστασης ο αγώνας των Ελλήνων είχε λάβει πανευρωπαϊκή συμβολική σημασία και για πολλούς προοικονομούσε τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές επαναστάσεις που επρόκειτο να ακολουθήσουν. 

Μια μελωδία δημοφιλής, αλλά όχι λαϊκίστικη
Η επιτυχημένη μίξη από τον Μάντζαρο των λαϊκότροπων ακουσμάτων με τις επίκαιρες πατριωτικές μελωδίες και τη γλώσσα του λαού έπαιξε αποφασιστικό ρόλο στη διάδοση της μελοποίησης του «Ύμνου». Το ποιητικό νόημα με τη μουσική ως όχημα συντάρασσε τους κατοίκους των Ιονίων, οι οποίοι βίωναν με τον τρόπο τους αρχικά τις ανησυχίες για την κατάληξη της Ελληνικής Επανάστασης και στη συνέχεια την επισημοποίηση του αιτήματος για την ένωση με το νεόκοπο ελλαδικό βασίλειο. Το αρχικό μέρος της μαντζαρικής μελοποίησης του 1829 ακουγόταν παντού στο Ιόνιο και η διάδοσή του είχε γίνει τόσο από στόμα σε στόμα όσο και μέσω μουσικών χειρογράφων (συχνά απλοποιημένων). Έτσι, η πασίγνωστη σήμερα μελωδία, σε πείσμα των απαγορεύσεων του καθεστώτος, είχε θέση στα επτανησιακά σαλόνια, στους δρόμους, στις εθνικές επετείους, στις ταβέρνες, σε «αυθόρμητες» μουσικές εκδηλώσεις, ακόμα και μέσα στο ίδιο το Παλάτι του Βρετανού Αρμοστή. Έτσι η μελοποίηση του Μάντζαρου ήδη από τη δεκαετία του 1840 είχε αναδειχθεί ως ο άτυπος ύμνος των Επτανήσων. Είχε, όμως, γίνει γνωστός και στον κυρίως ελλαδικό χώρο: Είναι χαρακτηριστικό ότι σύμφωνα με μαρτυρίες εποχής η μουσική του Μάντζαρου βρισκόταν ακόμη και στα χείλη του εξεγερμένου λαού των Αθηνών το βράδυ της 3ης Σεπτεμβρίου 1843.

Ο «Ύμνος» και η Παλαιά Φιλαρμονική
Η Παλαιά Φιλαρμονική φυσικά δεν έμεινε αμέτοχη σε αυτό το κλίμα. Από την πρώτη χρονιά της επίσημης λειτουργίας της (Σεπτέμβριος 1840) αποφάσισε ο εορτασμός της επετείου της 25ης Μαρτίου να είναι ο ένας από τους δύο επίσημους εορτασμούς του ιδρύματος (ο άλλος θα ήταν η επέτειος της ίδρυσής του). Και πράγματι τον Μάρτιο του 1841 (τρία μόλις έτη μετά την επίσημη καθιέρωση του εορτασμού τής ως άνω επετείου από τον Όθωνα) η Φιλαρμονική Εταιρεία Κερκύρας εόρτασε με πανηγυρική συναυλία την Παλιγγενεσία. Ο εορτασμός αυτός θα κατείχε κεντρική θέση στις εκδηλώσεις του ιδρύματος για πάρα πολλές δεκαετίες και από την πρώτη στιγμή θα χαρακτηριζόταν από την ανάκρουση, όχι μόνο επί τούτου δημιουργημένων πατριωτικών συνθέσεων, αλλά και του «Ελληνικού Ύμνου», του μέχρι σήμερα δηλαδή γνωστού μας των Σολωμού και Μάντζαρου. Αυτό φυσικά δεν επρόκειτο μόνο για αναγνώριση των ίδιων των δημιουργών του, εκ των οποίων ο Μάντζαρος ήταν μέχρι τον θάνατό του (1872) Ισόβιος Καλλιτεχνικός Διευθυντής της Παλαιάς Φιλαρμονικής, αλλά και για απτή απόδειξη της διάδοσης και της συμβολικής σημασίας του «Ύμνου» σε μια κοινωνία που βίωνε την πολιτική και εθνική κινητοποίησή της.
 
Η διαπίστωση αυτή υπογραμμίζει έτι περισσότερο τη σημασία της παρουσίαςτου «ελληνικού ύμνου» στις συναυλίες της Παλαιάς Φιλαρμονικης κατά την κρίσιμη προενωτική περίοδο. Μάλιστα, τον «Ύμνο» αυτό ανέκρουσε η μπάντα της Παλαιάς και κατά το γεύμα που παρέθεσε η Αναγνωστική Εταιρεία Κερκύρας τον Απρίλιο του 1848 με την ευκαιρία της καθιέρωσης της ελευθεροτυπίας στα Επτάνησα. Το Οκτώβριο του 1863 το ίδιο μουσικό σύνολο απέδωσε μέσα στον χώρο της Ιονίου Βουλής τον «Ελληνικό Ύμνο» στο τέλος της συνεδρίασης, στην οποία αποφασίστηκε και επισήμως η Ένωση του Ιονίου Κράτους με το Βασίλειο της Ελλάδος.

Τον Ιούνιο του 1864 η πασίγνωστη σήμερα μελωδία του Μάντζαρου παιγμένηαπό την μπάντα της Φιλαρμονικής Εταιρείας Κερκύρας καλωσόριζε στην Κέρκυρα, στην προκυμαία του Αγίου Νικολάου των Λουτρών, τον Βασιλιά Γεώργιο Α΄, βάζοντας και μουσικά τέλος στην περίοδο της «Αγγλικής Προστασίας». Ο νέος μονάρχης του Ελληνικού Βασιλείου και εξ αγχιστείας συγγενής της βασίλισσας Βικτωρίας υιοθέτησε τον άτυπο αυτό ύμνο των Επτανήσων και λίγο αργότερα ζήτησε να καθιερωθεί «ως Βασιλικός Ύμνος και του Έθνους». Η ιδιαίτερη εκτίμηση του Γεωργίου στο πρόσωπο του εβδομηντάρη πλέον Μάντζαρου και σε όσα αυτός συμβόλιζε ήταν, άλλωστε, πασίγνωστη και απόλυτα δικαιολογημένη. Πέρα και πάνω από όλα, όμως, η καθιέρωση του Εθνικού Ύμνου το καλοκαίρι του 1865 ήρθε απλώς να επισημοποιήσει την από δεκαετίες διάδοσή του στην κοινή ελληνική συνείδηση. Αυτό γίνεται ακόμη σαφέστερο, αν σκεφτεί κανείς ότι η πρωιμότερη έκδοση και των 24 μερών της μελοποίησης του 1829 πραγματοποιήθηκε στο Λονδίνο μόλις το 1873 (εκτίθεται στο Μουσείο Μουσικής της Παλαιάς Φιλαρμονικής). Ο άμεσα σχετιζόμενος με την Ελληνική Παλιγγενεσία «Ύμνος των Επτανήσων», λοιπόν, καθιερωνόταν προ 156 ετών ως ο «Εθνικός Ύμνος της Ελλάδος».

Μια αποτίμηση
Η μαντζαρική μελοποίηση, λοιπόν, είναι γνήσιο τέκνο της εποχής των επαναστάσεων και απέχει πολύ από την «ελαφρότητα» που κατά καιρούς ορισμένοι προσπαθούν να της αποδώσουν. Αντιθέτως, ο Ελληνικός Ύμνος πρωτοπορεί πανευρωπαϊκά σε διάφορα επίπεδα, με ουσιαστικότερο να είναι το ότι οι Έλληνες απέκτησαν «εθνικόν άσμα» στη δημοτική τους γλώσσα, το οποίο εξυμνούσε την Ελευθερία σε όλες τις εκφάνσεις της. Να σημειωθεί, ότι ο σημερινός ιταλικός ύμνος (που έχει παρόμοια χαρακτηριστικά με τον ελληνικό) συντέθηκε το 1847, αλλά επισημοποιήθηκε μόλις το 1946, ενώ ακόμη και η περίφημη «Μασσαλιώτιδα», παρότι πρωτακούστηκε το 1792 (και έλαβε και ελληνόφωνη εκδοχή), καθιερώθηκε ως γαλλικός ύμνος μόλις το 1879.

Παράλληλα, ο ελληνικός ύμνος είναι ο πρώτος μιας σειράς ύμνων χωρών, οι οποίες πέτυχαν την ανεξαρτησία τους ή την κοινωνική αναγέννησή τους μέσα από πολεμικές συγκρούσεις. Είναι ενδιαφέρον, ότι εκτός του ιταλικού και του γαλλικού ύμνου, χαρακτηριστικά παρόμοια με τον ελληνικό έχουν και μια πλειάδα ύμνων της λεγόμενης Λατινικής Αμερικής. Η Ελλάδα, λοιπόν, πρωτοπόρησε διεθνώς, ίσως ανέλπιστα, στη μουσική έκφραση του συλλογικού υποσυνείδητου στον αγώνα για την Ελευθερία με «μουσικά υλικά» που ήταν πανευρωπαϊκά κοινώς αποδεκτά. Αυτό συνέβη ακριβώς στην αρχή της περιόδου, η οποία έμελλε να σημαδευτεί από τις επαναστάσεις του 1831 και ου 1848, αλλά και της παρισινής Κομμούνας του 1871.

***

Ethnikos Ymnos 10.07.1865

 
Χορηγία του Ομίλου Sani Resort/Ikos Resorts στην Παλαιά

Χορηγία του Ομίλου Sani Resort/Ikos Resorts" στην Παλαιά

Δελτίο Τύπου 30.06.2021

***

Η Φιλαρμονική Εταιρεία Κερκύρας βρίσκεται στην εξαιρετικά ευχάριστη θέση να ανακοινώσει ότι η εταιρεία “Ikos Dassia Resort” προσφάτως υπέγραψε με το ίδρυμά μας δια του Προέδρου της Κυρίου Σταύρου Ανδρεάδη, μνημόνιο τριετούς χορηγίας 21.000 Ευρώ (7.000 Ευρώ ετησίως, για τα έτη 2021, 2022 και 2023). Το ποσό αυτό, το οποίο δίδεται υπέρ των σκοπών της Φιλαρμονικής μας, πρόκειται να συμβάλει αποφασιστικά στην ενίσχυση των δραστηριοτήτων του ιδρύματός μας, οι οποίες, παρά τις εύλογες οικονομικές δυσκολίες, ολοένα επανέρχονται σε κανονικούς ρυθμούς, ακολουθώντας πάντοτε αταλάντευτα τις επιταγές της Πολιτείας εν σχέσει με την πανδημία. Η Παλαιά Φιλαρμονική, λαμβάνοντας υπόψη όλα τα παραπάνω, θεώρησε αυτονόητη υποχρέωση και τιμή να ανακηρύξει την εταιρεία “Ikos Dassia Resort” σε Μεγάλο Ευεργέτη. Η ανακήρυξη έγινε ομοφώνως και εν μέσω θερμών χειροκροτημάτων δεκτή κατά τη Γενική Συνέλευση του Σώματος των Θεμελιωτών της Φιλαρμονικής μας στις 16 Ιουνίου 2021. Η έμπρακτη αναγνώριση εκ μέρους της “Ikos Dassia Resort” της κοινωνικής και καλλιτεχνικής σημασίας του ιδρύματός μας για την απρόσκοπτη συνέχεια της μουσικής παράδοσης του νησιού μας, μάς γεμίζει με ακόμη μεγαλύτερες ευθύνες, αλλά και αισιοδοξία για το μέλλον.

***

300621-IkosResortCorfu-FEK

ΦΩΤΟ: Ο Πρόεδρος της Παλαιάς, Σπύρος Παδοβάς, με τη Σύμβουλο Επικοινωνίας των Ξενοδοχείων IKOS ΔΑΣΙΑ,
Δέσποινα Τζιντζιού

***

Με τριετές πρόγραμμα χορηγιών προς τις Φιλαρμονικές της Κέρκυρας,
ο Όμιλος Sani Resort/Ikos Resorts στηρίζει οικονομικά την πολιτιστική κληρονομιά του νησιού


Στηρίζοντας την τοπική κοινωνία όπου δραστηριοποιείται, o Όμιλος Sani Resort/Ikos Resorts προχωρά στην υποστήριξη  σπουδαίων Φιλαρμονικών ορχηστρών στην Κέρκυρα ως μία από τις πλέον σημαντικές δράσεις εταιρικής κοινωνικής ευθύνης.

O Όμιλος δραστηριοποιείται στην Κέρκυρα με το ξενοδοχειακό συγκρότημα Ikos Dassia το οποίο αποτελεί έναν προορισμό αναγνωρισμένο για την εξαιρετική ποιότητα στην εξυπηρέτηση, τις εγκαταστάσεις. Στην προσπάθεια ανάδειξης και έμπρακτης στήριξης των παραδόσεων και των ανθρώπων της Κέρκυρας αλλά και του φυσικού και πολιτιστικού πλούτου του νησιού και αναγνωρίζοντας την πολύτιμη συνεισφορά του θεσμού των Φιλαρμονικών στον πολιτισμό, την εκπαίδευση και τον τουρισμό στο νησί των Φαιάκων, ο Όμιλος Sani Resort/Ikos Resorts  συμβάλει στην οικονομική στήριξη τριών Φιλαρμονικών που δραστηριοποιούνται στο νησί.

Πρόκειται για τις Φιλαρμονική Κορακιάνας «Σπύρος Σαμάρας», την Φιλαρμονική Εταιρεία Κέρκυρας «Παλαιά», την Φιλαρμονική Εταιρεία «Μάντζαρος», στις οποίες ο ξενοδοχειακός Όμιλος έχει ήδη δωρίσει ποσό συνολικού ύψους 54.000 ευρώ.  Η Φιλαρμονική Καποδίστριας  λόγω συμβατικών της υποχρεώσεων  όπως ενημέρωσε,  δεν δύναται να λάβει χορηγία την παρούσα χρονική στιγμή.

Τα μουσικά αυτά ιδρύματα αποτελούν μια ξεχωριστή παράδοση και αναπόσπαστο μέρος της κουλτούρας της Κέρκυρας, καθώς εκπαιδεύουν δωρεάν τους νέους του νησιού στη μουσική θεωρία και σε μουσικά όργανα , χαρίζοντας μοναδικές  στιγμές με τις εμφανίσεις τους  σε τοπικές και διεθνείς εκδηλώσεις.

Η κοινωνική προσφορά είναι αλληλένδετο κομμάτι προόδου μιας επιχείρησης και, ταυτόχρονα, χρέος της προς την κοινωνία που την περιβάλλει. Στο πλαίσιο του προγράμματος εταιρικής κοινωνικής ευθύνης και ενίσχυσης του Ομίλου Sani Resort/Ikos Resorts σε συλλόγους, φορείς, αθλητικές ομάδες, συσσίτια κ.α., η εταιρεία προχωράει σε σημαντικές δωρεές που στηρίζουν έμπρακτα την τοπική κοινωνία της Κέρκυρας. Μέσα από τα κοινωνικά προγράμματα και τις χορηγικές τις δράσεις, o Όμιλος επιδιώκει να στηρίζει επίσης ευαίσθητους τομείς, όπως μεταξύ άλλων η υγεία, αλλά και προσφιλείς φορείς της κοινωνίας της Κέρκυρας όπως οι Φιλαρμονικές, με στόχο να συμβάλλει, στο μέτρο των δυνατοτήτων της, στην συνέχεια σημαντικών θεσμών καθώς και στην διαμόρφωση ενός καλύτερου αύριο για τους πολίτες των περιοχών όπου δραστηριοποιείται.

 
Αρχαιρεσίες για νέα Διοικητική Επιτροπή, 16.06.2021

Αρχαιρεσίες στην Παλαιά

Η σύνθεση της Δ.Ε. της Φιλαρμονικής μας για τη διετία 2021-2022, μετά από αρχαιρεσίες που πραγματοποιήθηκαν
στη Γενική Συνέλευση του Σώματος των Θεμελιωτών της 16.06.2021 είναι η ακόλουθη:


ΠΡΟΕΔΡΟΣ: ΣΠΥΡΙΔΩΝ ΠΑΔΟΒΑΣ

ΑΝΤΙΠΡΟΕΔΡΟΣ: ΧΑΡΙΛΑΟΣ ΒΛΑΣΤΟΣ

ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ: ΦΛΩΡΕΝ ΚΑΒΒΑΔΑΣ

ΤΑΜΙΑΣ: ΣΠΥΡΙΔΩΝ ΤΟΥΡΟΥΚΗΣ

ΕΛΕΓΚΤΗΣ:
 ΣΠΥΡΙΔΩΝ ΜΕΤΑΛΛΗΝΟΣ


ΟΙΚΟΝΟΜΟΣ: ΣΩΤΗΡΙΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ

ΚΟΣΜΗΤΟΡΑΣ ΣΧΟΛΩΝ: ΦΩΤΙΟΣ ΧΕΙΜΑΡΙΟΣ

ΚΟΣΜΗΤΟΡΑΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ: ΣΠΥΡΙΔΩΝ ΚΟΡΩΝΑΚΗΣ



Ο Πρόεδρος της Δ.Ε.

Σπυρίδων Παδοβάς

de-elections-160621