Ημερολόγιο

Φεβρουαρίου 2025 Μαρτίου 2025 Απριλίου 2025
Κυ Δε Τρ Τε Πέ Πα Σα
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Ακολουθήστε Μας

Συνεχίζεται ο κύκλος διαλέξεων για την επέτειο των 200 ετών από τη γέννηση των Βέρντι και Βάγκνερ - Διάλεξη του Π. Βλαγκόπουλου

Συνεχίζεται ο κύκλος διαλέξεων για την επέτειο των 200 ετών από τη γέννηση των Βέρντι και Βάγκνερ

Η Φιλαρμονική Εταιρεία Κερκύρας συνεχίζει τον κύκλο των τεσσάρων διαλέξεων, με τις οποίες τιμά τη φετινή επέτειο των 200 ετών (1813-2013) από τη γέννηση των κορυφαίων μελοδραματικών μουσουργών Τζουζέπε Βέρντι (1813-1901) και Ρίχαρντ Βάγκνερ (1813-1883).

Η δεύτερη διάλεξη του κύκλου θα πραγματοποιηθεί στις 13 Νοεμβρίου 2013 και φιλοξενεί τον επικουρο καθηγητή του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου, κ. Πάνο Βλαγκόπουλο. Τίτλος της διάλεξης είναι «Finger’ conviene: Οι μουσικές των «Άλλων» στον Οθέλλο του Verdi».

Ο Οθέλλος δεν ήταν Ενετός, αλλά μια απειλητική μορφή «Άλλου» στους κόλπους της Ευρωπαϊκής κοινωνίας του 16ου αιώνα· με ρόλο την αντιμετώπιση ενός ακόμη απειλητικότερου «Άλλου», των μωαμεθανών Τούρκων. Στο λιμπρέτο του Boito ο Ιάγος αποκτά μεφιστοφελικές διαστάσεις, και τα δεινά του Οθέλλου είναι αντάξια ενός γνήσιου εκπροσώπου του Σατανά επί της γης: το αντι-Credo του Ιάγου στην αρχή της 2ης πράξης, προσθήκη του Boito που απουσίαζε από το σαιξπηρικό κείμενο, θα μπορούσε κάλλιστα να προέρχεται από τα χείλη του Μεφιστοφελή στην ομώνυμη όπερα του Boito (1868).

Στο οριενταλιστικό κλίμα του τέλους του 19ου αιώνα, ο ανταγωνισμός του Ιάγου με τον Οθέλλο έχει ως τελικό αντικείμενο τη θέση του Διοικητή της Κύπρου (τα ρατσιστικά σχόλια για τα χοντρά χείλη του νεγροειδούς Οθέλλου προέρχονται στην όπερα από τον Ιάγο, και όχι τον κοινό Roderigo, όπως στο ομότιτλο σαιξπηρικό δράμα). Η Ευρώπη ανοίγεται στο εξωτικό, όχι για να το κατακτήσει, όπως πριν, αλλά για να το αφομοιώσει - με την έννοια που και ο Οθέλλος δεν είναι παρά ένας αφομοιωμένος Ενετός. Στο πλαίσιο αυτό έχει ενδιαφέρον μια λεπτομέρεια σχετική με την ορχηστρική σουΐτα που προσέθεσε ο Verdi για την παρισινή πρεμιέρα του Οθέλλου (1894). Ο Verdi προτίμησε να αντλήσει το υλικό για τις μουσικές των «Άλλων» είτε από το διασημότερο έργο του μουσικού οριενταλισμού, την Έρημο του Félicien David (1844), είτε να το επινοήσει ο ίδιος.

Η διάλεξη του κ. Πάνου Βλαγκόπουλου θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη, 13 Νοεμβρίου 2013 και ώρα 20.30 στην Αίθουσα Εκδηλώσεων της ΦΕΚ.

Οι επόμενοι ομιλητές του κύκλου θα είναι: στις 4 Δεκεμβρίου η κ. Στέλλα Κουρμπανά («Ο Βάγκνερ στην ελληνική λογοτεχνία του 19ου αιώνα: Βιζυηνός, Καβάφης») και στις 18 Δεκεμβρίου ο κ. Χάρης Ξανθουδάκης («Από τη Ρέα του Σαμάρα στην Αδελφή Βεατρίκη του Μητρόπουλου: Μια ελληνική πορεία στο δρόμο του βαγκνερισμού»).


 
Συναυλία Μουσικής Δωματίου 09/11/2013

ΣΥΝΑΥΛΙΑ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΔΩΜΑΤΙΟΥ
στα πλαίσια πτυχιακού μαθήματος 

Χαρίλαος Κουλούρης (όμποε)
 Σοφία Αλιφιεράκη (φλάουτο)
Σταύρος Τσότρας (φαγκότο)
Αποστολία Αναστασίου (πιάνο)

ΣΑΒΒΑΤΟ 9 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2013

ΩΡΑ 8.30 μ.μ.

ΑΙΘΟΥΣΑ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ ΦΙΛΑΡΜΟΝΙΚΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ ΚΕΡΚΥΡΑΣ


concert-091113

 

 
Σειρά διαλέξεων για την επέτειο των 200 ετών από τη γέννηση των Τζουζέπε Βέρντι και Ρίχαρντ Βάγκνερ

Σειρά διαλέξεων για την επέτειο των 200 ετών από τη γέννηση των Τζουζέπε Βέρντι και Ρίχαρντ Βάγκνερ

Η Φιλαρμονική Εταιρεία Κερκύρας συνεχίζει τις εκδηλώσεις, με τις οποίες τιμά τη φετινή επέτειο των 200 ετών (1813-2013) από τη γέννηση των κορυφαίων μελοδραματικών μουσουργών Τζουζέπε Βέρντι (1813-1901) και Ρίχαρντ Βάγκνερ (1813-1883). Μετά την επετειακή συναυλία της μπάντας της και την από το καλοκαίρι λειτουργούσα σχετική θεματική έκθεση στο Μουσείο Μουσικής, σειρά έχει ο κύκλος διαλέξεων ειδικών ερευνητών σχετικά με το έργο και την προσωπικότητα των τιμώμενων μουσουργών.

Η εναρκτήρια διάλεξη του κύκλου θα πραγματοποιηθεί στις 30 Οκτωβρίου 2013 και έχει την ιδιαίτερη τιμή να φιλοξενεί την καθηγήτρια του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου, κ. Αναστασία Σιώψη, η οποία είναι μια από τις σημαντικότερες ερευνήτριες του Βάγκνερ στην Ελλάδα.

Ο τίτλος της διάλεξης είναι «Ρίχαρντ Βάγκνερ, Αρχαία και Νεότερη Ελλάδα» και ως κεντρικό σημείο αναφοράς θα έχει την αμφίδρομη σχέση του Βάγκνερ με την Ελλάδα. Ο Βάγκνερ επηρεάζεται αποφασιστικά σε πολλά επίπεδα στο έργο του από την αρχαία Ελλάδα. Αντίστοιχα, η πρόσληψή του στη νεότερη Ελλάδα, η οποία είναι πιο συστηματική κυρίως την περίοδο από τη δεκαετία του 1880 έως το πρώτο μισό του εικοστού αιώνα, λόγω της αυξανόμενης «εισροής» και επιρροής  αντιπροσωπευτικών δειγμάτων πολιτισμού της Γερμανίας, δίνει μια σημαντική πτυχή της γενικότερης αντίληψης της θέσης της μουσικής στο αρχαίο δράμα από διανοούμενους της νεώτερης Ελλάδας.

Έτσι, σκοπός της ομιλίας θα είναι αφενός η παρουσίαση των τρόπων, με τους οποίους ο Βάγκνερ αντιλαμβάνεται την Αρχαία Ελλάδα μέσα από τη θεωρία και το έργο του, αφετέρου η αναλυτική αναφορά στην ερμηνεία της σχέσης του Βάγκνερ με την Αρχαία Ελλάδα από δημιουργούς και μουσικολόγους της νεότερης Ελλάδας οι οποίοι επιχειρούν να απαντήσουν στο εξής σημαντικό ερώτημα: ποια είναι η καταλληλότερη μουσική που θα πρέπει να συνοδεύει τις παραστάσεις του αρχαίου δράματος και αν το έργο του Βάγκνερ μπορεί να συνεισφέρει προς αυτή τη κατεύθυνση.

Η διάλεξη της κ. Αναστασίας Σιώψης θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη, 30 Οκτωβρίου 2013 και ώρα 20.30 στην Αίθουσα Εκδηλώσεων της ΦΕΚ.

Οι επόμενοι ομιλητές του κύκλου θα είναι: στις 13 Νοεμβρίου ο κ. Πάνος Βλαγκόπουλος, στις 4 Δεκεμβρίου η κ. Στέλλα Κουρμπανά και στις 18 Δεκεμβρίου ο κ. Χάρης Ξανθουδάκης.